کلاه پهلوی، کلاهی که بر سرمان رفت!


مدتی است که سریال کلاه پهلوی از رسانه ملی در حال پخش است و جای تشکر فراوان دارد که به تاریخ نیز بها داده می­شود یا اینکه لااقل نشان داده می­شود که چه بلایایی بر سر جامعه ايرانی رفته است. بنده مدتی بود که در صدد نوشتن نقدی نه سینمایی بلکه تاریخی، در حد بضاعت خود بر سریال کلاه پهلوی بودم ولی بر این باور بودم که «کاچی بهتر از هیچی است».هر چند هدفم مداخله و پای در نعلین بزرگان نهادن نیست اما حق است که نسبت به آنچه می بینیم و می شنویم، حساس و هشیار باشیم.

به هر حال بعد از پخش قسمت سی و هفتم این سریال که مه لقا(همسر صمصام) به آن وضع دچار شد بر این شدم تا گلایه­ای! از کارگردان و مشاوران تاریخی فیلم داشته باشم. هر چند در جای خود بها دادن و بزرگ­نمایی بیش از حد به نقش کریم (نوکر بی­سواد صمصام، که این پیشرفت فقط در یک فیلم ایرانی و هندی امکان دارد!)جای بحث فراوان دارد.

بنده در اینجا نه قصد طرفداری از حکومت رضا شاه را دارم نه قصد کتمان ظلم­های رژیم پهلوی و بهتر از هر کس دیگر به این امر واقفم که آن کس که برای یک قبا بر تن و سه قبا در صندوق و آن کس که برای یک لقمه در دهان و سه نان در کف و آن کس که برای یک خانه در شهر و سه خانه در ده با قبا و نان و خانه ی یک تاریخ چنان کرد ؛ نامش نیست انسان نمی­دانم چیست به جز یک سلطان!- بلکه بر این باورم که نباید خیلی راحت خانواده­های اصیل ایرانی را این­گونه به تصویر کشید. اینکه ما می بینیم در چنین سریالی یک مرد فرنگی (مسیو ژان) خیلی راحت می تواند در فضای متعصب جامعه ی ایرانی با دیده ی هوس به زنان ایرانی نگاه کند جای بسی تاسف برای یک مرد ایرانی دارد! مشاوران تاریخی سریال مگر نمی دانند که توسط حاکم کرمان بر سر همان فرنگی (!؟) چه گذشت؟ حال از این که بگذریم حوادثی که برای مه لقا پیش آمد جای بسی تامل و تاسف دارد! و حتی نگاه کردن به فیلم هم در یک فضای خانوادگی سبب شکستن ابهت مرد ایرانی و خجلت زن ایرانی شده . . . !

در اینجا باید یادآوری کنم بنده بر این هم واقف هستم و صد البته که مشاوران تاریخی هم واقف هستند! که در دوره ی رضا شاه افراد قدرتمند محلی از جمله سردار اسعد و صولت الدوله در زندان کشته شدند ولی قدرت یک خان یک شبه از بین نمی­رود که بتوان به ناموسش هم تجاوز کرد! مگر خان از زیر بوته در آمده بود که کسی نبوده که از ناموسش حمایت کند!؟

درست است که خانها در دوره ی پهلوی ظلم و ستم فراوانی به مردم و رعیت روا می داشتند ولی نباید به این بهانه خیلی راحت عفت زن ایرانی را در رسانه ملی به حراج گذاشت! و آبروی خانواده ی ایرانی ، هر چند خانواده ی یک خان را اینگونه به تصویر کشید!مشاوران تاریخی خوب می دانند که به تصویر کشیدن ظلم و ستم حکومت پهلوی با نشان داده شمه­ای از زندان های مخوف آنها نیز به خوبی دین مطلب را ادا می کند.

به هر حال بنده در اینجا نه قصد تاختن به کسی را دارم و نه نادیده گرفتتن زحمات  کوشندگان سريال، بلکه به اندازه­ای که وظیفه داشتم و دغدغه­ام بود سعی کردم تا مطالبی را عنوان کرده باشم .

والسلام

17/4/1392

به مناسبت ماه مبارک رمضان

قال على بن ابيطالب(ع):

عليكم فى شهر رمضان بكثرة استغفار و الدعاء فاما الدعا فيدفع عنكم به البلاء و اما الاستغفار

فتمحى به ذنوبكم. 

بر شما باد در ماه رمضان به استغفار و دعاى زياد. اما دعاهاى شما دافع بلا از شماست. و اما

استغفار شما از بين برنده گناهان است.

سلام دوستان اینم از شعر جدید لطفا نظر یادتون نره ...ایراد، اشکال


کوچه . . . !

خیابان های تهران زیر پایم نشئتی دارد

خیابان نه! که کوچه حال و روز دیگری دارد؟

ز بس که روز و شب دربند و تجریش را رسد کردم

دل کوچه برایم خاطرات دیگری دارد؟

من اینجا تک تک روزهای خود را هی ورق کردم

که این روز مرگی ، هم نوای دیگری دارد؟

چه می شد کوچه فریاد می زد ناله ها می کرد

که شب های همان کوچه صدای دیگری دارد

صدای رعد و برق و سوز سرمای زمستانی

به دنبالش نوای گل ، بهار دیگری دارد

دو صد افسوس ، من و کوچه ز هم دوریم

دلم تنگ است و کوچه ، های های دیگری دارد؟

تهران ـ 7/3/1392